Aftellen! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Linda Geltink - WaarBenJij.nu Aftellen! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Linda Geltink - WaarBenJij.nu

Aftellen!

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Linda

11 Mei 2015 | Suriname, Paramaribo

Hoi volgers,

Maandag begon ik met een rustige stage dag. ‘s Avonds kwam mijn huisgenootje Roos thuis, zij was bij het postkantoor en daar was een kaartje namens mijn ouders, broertje en vriendin en oma. Super leuk! Daarna heb ik meegedaan met een voetbaltraining waar allemaal Nederlandse studentes aan mee doen. Het was erg leuk en ik wil dit blijven doen. Goed voor de beweging en stiekem hou ik ontzettend van voetballen. Al is mijn conditie niet zo denderend en had ik dinsdagochtend gelijk spierpijn.;) Volgende week maandag doe ik mee met een oefenwedstrijd!:)

Dinsdag had ik een gewone stage dag en verder niets bijzonders.:)

Woensdag had ik stage, ik moest voorzitter zijn van het teamoverleg, ik vind dit altijd spannend maar het ging best goed. Op de terugweg van huis werd er een jongetje voor mijn ogen aangereden door een auto, dat was wel even spannend. Alle mensen rennen erheen maar eigenlijk doen ze niks, alleen de politie bellen en schelden op diegene die het ongeluk had veroorzaakt. Ik heb mijn verpleegkundige skills even toegepast, maar het viel geloof ik wel mee met de verwondingen. Al kwam er een half uur later wel een ambulance voor de zekerheid. Op stage begon mijn laptop vreemd te doen, helaas valt het beeld nu regelmatig weg. Ik hoop dat hij het volhoudt tot minimaal begin juli..

Donderdag had ik gewoon stage, ik had een goed en fijn gesprek met het meisje dat ik begeleidt en ik hoop dat zij er wat van heeft opgestoken. ’ S avonds keken we een filmpje bij de buren.:)

Vrijdag heb ik mijn huur maar weer betaald en een ruimte geregeld voor de 2de week als Rene langskomt.:) daarna heb ik aan school gewerkt en ben ik even naar de stad geweest.

Zaterdag verzamelden wij om 7:45uur bij t Vat, van ons terrein gingen Roos, Tessa en de moeder en het broertje van Tessa mee. Bij t Vat stapten we op een busje, hier zaten we met ongeveer 25 mensen in. We reden Paramaribo uit en reden door het district Wanica met hoofdstad Lelydorp en daarna door het district Saramacca, de hoofdstad van Saramacca heet Groningen. Hier stopten we voor een ontbijt (broodje ei) en stonden er op het plein allemaal beelden die de 5 verschillende culturen van Suriname uitbeelden. Hierna reden we door Coronie met hoofdstad Totness. Hierna kwamen we in Wageningen dit ligt in Nickerie. In Nickerie zagen we veel rijstvelden, dit noemen ze ook polders, we stopten voor een lunch en we hebben een paar brulapen gespot.:) Hierna reden we over de zeedijk en daar stopten we, aan de overkant van het water zagen we het land Brits Guyana. We bekeken een hindoestaanse tempel en kregen wat uitleg. Daarna reden we verder en stapten we op bootjes, met deze bootjes gingen we naar het Bigipan meer. Onderweg moesten we nog even uit de boot om van een rivier naar een grote sloot te komen, de boot rijdt dan tegen een heling op en wij moeten dan de boot verder trekken en dan kan die aan de andere kant weer het water in. In het Bigipan meer staan een aantal huisjes op palen in het water, in 1 van de huisjes sliepen wij. Wij gingen bij aankomst gelijk weer op de boot om rode ibissen (vogels) te spotten, deze zagen we, erg mooi! Het water was ondiep dus we konden gewoon even uit de boot en in het water lopen. Hierna gingen we terug en kregen we avondeten (saoto soep) en daarna gingen we toen het donker was weer op de bootjes om kaaimannen te spotten, helaas hebben we ze niet gezien. We zagen wel 2 kleine gifslangen in de boom hangen. Wij sliepen in hangmatten, je kon kiezen tussen binnen en buiten slapen. Ik heb buiten geslapen met als gevolg dat ik ’s ochtends een beetje nat werd door de harde regen, maar het uitzicht over het meer was prachtig. We gingen om 24:00uur slapen.

Zondag ging de wekker om 6:00uur we zouden vogels gaan spotten, het leek erop dat het niet door zou gaan maar we gingen gelukkig toch het meer op. We zagen weer wat ibissen en reigers, helaas heel weinig omdat ze weg waren gevlogen voor de regen. Na een ontbijt gingen we weer het water op om vogels te spotten, wij zagen weer veel vogels. Daarna kregen we onze lunch, dit was lekkere bami en nog lekkerdere nasi!:) Hierna gingen we weer het meer op en hebben we heel veel flamingo’s gezien. Erg mooi! Hierna mochten we weer uit de boot stappen en gingen we een modderbad nemen.:) Het heeft het hele weekend veel geregend maar het regende alleen als wij in de bus zaten dus daar hadden we veel geluk mee. Om 19:00uur waren we thuis en kon ik mijn spullen opruimen en lekker alle viezigheid van me af spoelen onder de koude douche.:) Daarna heb ik weer gezellig een filmpje bij de buren gekeken.:)

Volgende week komt Rene op zaterdagavond aan. Ik heb er heel erg veel zin in en ben al vanaf half februari aan het aftellen. De eerste week slapen we in een hotel en hebben we al verschillende tripjes gepland zoals dolfijnen en kaaimannen tocht, Matapica (zeeschildpadden spotten) en Raleighvallen en Voltzberg (watervallen en een berg waar ook veel dieren te spotten zijn). Ik wil ook samen naar de Parmaribo Zoo, dit is een dierentuin maar ik heb me laten vertellen dat het zo klein is dat je er met een uur wel klaar mee bent. Er komen vast nog wat tripjes bij want ik zou het leuk vinden als Rene hier ook nog even kan vissen op grotere vissen dan die je in Nederland tegenkomt.

Brasa! (knuffel)

  • 11 Mei 2015 - 21:43

    Joke:

    Ha meissie, het blijft leuk om te horen wat je allemaal doet, ik ben ook al wel vanaf het begin aan het aftellen hoor. En het schiet al fijn op, knuffel terug.

  • 12 Mei 2015 - 20:11

    Jolien:

    Haa lieve Linda,
    Leuk verslag weer om te lezen! Wat goed dat je een jongetje hebt geholpen nadat hij werd aangereden. Weet je hoe het met hem is afgelopen?
    Wat vervelend dat je laptop het gaat opgeven :O Nog maar 2 maanden volhouden!
    Gave dingen heb je dit weekend weer meegemaakt zeg en je bent ook al bruin op de foto's, heerlijk!
    Liefs Jolien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Linda

Via deze weg probeer ik mijn verhalen over mijn stage, van 5 maanden, in Suriname met jullie te delen.

Actief sinds 24 Jan. 2015
Verslag gelezen: 290
Totaal aantal bezoekers 10567

Voorgaande reizen:

24 Januari 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

07 Februari 2015 - 07 Juli 2015

Stage @ Suriname

Landen bezocht: