2 geweldige weken! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Linda Geltink - WaarBenJij.nu 2 geweldige weken! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Linda Geltink - WaarBenJij.nu

2 geweldige weken!

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Linda

07 Juni 2015 | Suriname, Paramaribo

Hoi!

Zoals jullie in het vorige verslag hebben kunnen lezen was het eindelijk zover dat Rene aankwam!

Op zaterdag 23 mei kon ik ‘s middags al in ons hotel, ik heb lekker even genoten van de luxe en even wat boodschappen gedaan. ‘s Avonds kwam Rene aan, ik heb hem opgehaald op het vliegveld, toen hij voor mij stond dacht ik: huh van een lange kerel. Haha rare gewaarwording na 3,5 maand zonder elkaar te zijn. ’s Avonds deden we het lekker rustig aan en genoten we van de luxe van een hotel en voelde ik gelukkig ook gelijk het vakantie gevoel, we waren blij om elkaar weer te zien en het voelde weer helemaal goed en vertrouwd dus dat zit gelukkig nog helemaal goed!

Zondag waren we beide vroeg wakker en genoten we van een ontbijtje, toch wel even anders dan in een hotel in Nederland, veel minder uitgebreid maar wel fijn dat je aan kan schuiven en niet op hoeft te ruimen ;) ’s Middags gingen we onze eerste trip doen. Dolfijnen spotten en kaaimannen tocht. We hebben naar lang te hebben gezocht kunnen dolfijnen spotten, we zagen ze ook met jong, volgens de gids waren ze daarom moeilijk te vinden. Hierna liepen we over een plantage en aten we daar wat, daarna gingen we in bootjes naar de kaaimannen, de andere boot ving gelijk een grote kaaiman, woow die was best zwaar en gelukkig had hij een touwtje om zijn bek want ik kon mijn hand niet om zijn nek doen (om hem te laten weten dat ik de baas ben, dat kan wel bij de kleinere kaaimannen). Hierna gingen we ’s avonds laat weer naar hetzelfde hotel.

Maandag ging de bevolking stemmen (President Bouterse heeft gewonnen en mag weer 5 jaar president zijn), het was druk in de stad maar dat is niet anders dan anders. Wij gingen maar is alles regelen voor de aankomende trip dus kochten voor Rene een hangmat e.d. ’s middags zijn we in het casino gaan zitten waar we met een kleine winst weer weggingen zodat we gratis konden eten bij het pannenkoeken restaurant.:).

Dinsdag stond er een grote trip op de planning waar ik zelf al lang naar uit keek! We gingen 4 dagen naar de Raleighvallen en Voltzberg. We gingen met mijn 4 huisgenootjes en Rene. Deze trip is in het binnenland en koste een hele dag reizen met de bus en de boot. We gingen eerst zo’n 6 uur met de bus over een bauxietweg, deze weg was erg hobbelig met grote gaten waardoor de snelheid laag was en we alsnog door elkaar werden geschut. Ik kijk zoals altijd veel om mij heen met als resultaat dat ik een klein bruin aapje heb gezien met een witte kop.:) Bij de boot aangekomen begon het hard te regenen en dit stopte helaas die dag niet meer, we zaten dus bijna 3 uur lang doorweekt op een bootje, het was erg koud! Het was inmiddels donker toen we bij het kamp aankwamen, we moesten in het donker met de bagage sjouwen en de hangmat ophangen, na een redelijk goede nacht was het alweer woensdag!

Woensdag stond het beklimmen van de Voltzberg op het programma, van de studenten die op ons terrein wonen hadden we al gehoord dat dit pittig was. We liepen eerst een paar uur door de jungle onder het genot van vogel gezang en apengeluiden, dit was al best pittig. Ik liep meestal direct achter de gids (hij had het tempo er flink inzitten). Onderweg schrok ik mij kapot! Ineens lag er een kleine slang voor mij in aanvalshouding, ik ben al bang voor slangen, wat resulteerde in gegil en wegrennen. Ik heb geluk gehad want het was een giftige slang, 1 van de gidsen heeft hem met een tak het bos in gegooid. Vanaf toen was ik natuurlijk extra bang voor slangen. Op een gegeven moment kwamen we op een plateau aan waar we uitzicht hadden op de Voltzberg, maar jeetje wat was die hoog! Moesten we daar op?? Jaa we hebben het echt gedaan! Nog een stukje door de jungle en toen begon het klimmen over de stenen, dit was erg zwaar maar de beloning was super mooi! Wat een uitzicht hadden we!! Na een niet zo lange pauze gingen we de tocht terug nemen, dit was ook zwaar want de benen/voeten hadden niet zoveel zin meer.;) toen mochten we nog eventjes zwemmen bij een waterval en toen gingen we weer met het bootje naar het kamp. Hier zagen we tot onze verbazing heel veel doodshoofdaapjes in de bomen, deze kwamen hier altijd bananen eten, deze heb ik dan ook gevoerd en ik heb mooie foto’s kunnen maken. We kregen lekker te eten en we dronken ‘s avonds bier en speelden een potje kaarten.

Donderdag werd ik moe wakker want het slapen in een hangmat is niet zo mijn ding.;) ik werd wel goed wakker want andere jongens waren met een bootsman meegegaan om visnetten leeg te halen, zij hadden een grote kaaiman in het net en een Anjoemara vis, dit is een donkere vis met tandjes. We gingen gelijk maar weer op de foto met de kaaiman.;) daarna ving een gids ook nog een grote piranha. Toen was het tijd om te ontbijten en daarna naar de moederval te gaan, we gingen met een bootje en moesten toen uitstappen bij het huis van de broer van de president (Bouterse) waarna we l 3 kwartier door de jungle liepen. De gidsen hadden verteld dat we wel op slippers konden gaan, nou dat was geen pretje met alle modder en het klimmen en dalen. Eenmaal bij de grote waterval aangekomen konden we lekker rustig aan doen en genieten van het uitzicht en het lawaai van het water en toen gingen we weer terug. Na een goed bord eten gingen we wandelen naar het vliegveldje van de Raleighvallen, dit is eigenlijk gewoon een weiland. Op het kamp aangekomen hadden de anderen een vogelspin, hier gingen we ook mee op de foto. Daarna ging Rene piranha’s proberen te vangen, dit lukte helaas niet. We dronken ’s avonds cocktails en bier en speelden weer kaarten, dit keer ook met de andere gasten, het was erg gezellig!

Vrijdag was het alweer tijd om terug te reizen, we zaten weer lang in de boot (gelukkig was het droog!) en moesten toen helaas lang op de bus wachten. We gingen toen nog even een dorpje in waar we met het dorpshoofd praten en gevangen dieren zagen (apen). ’s Avonds kwamen we thuis en gingen Rene en ik nog 1 nachtje in een hotel slapen, heerlijk warm water tijdens het douchen gehad, wat is dat fijn na 3,5 maand koud te hebben gedoucht!:)

Onder het motto: ‘Ik wil graag dat Rene zoveel mogelijk van de mooie natuur hier ziet’ gingen we weer op trip, dit keer pas eind van de middag zodat we eerst konden uitrusten en nog even in het casino konden zitten.:P We gingen met een bootje naar Braamspunt, helaas alweer door en door natgeregend. Daar aangekomen gingen we hangmatten ophangen, eten en toen gingen we een eind over het strand lopen op zoek naar schildpadden! We hebben 5 leatherbacks gezien en 2 groene schildpadden (soepschildpadden). De leatherbacks zijn mega groot. Ik zei al voor de gein dat de groene schildpad en spoor maakt zo breed als een traptrekker en de leatherback zo breed als een gewone trekker, kun je nagaan hoe groot die is! Daarna sliepen we weer in hangmatten en gingen we weer door de regen terug, op de terug weg zagen we heel veel dolfijnen en waren ze gewoon heel erg dichtbij zodat je ze bijna kon aaien. Helaas had iedereen de camera in de tas i.v.m. de regen. We gingen bij thuiskomst in een apart appartementje op het terrein waar ik woon slapen voor de rest van onze vakantie.:)

Maandag begon de inleverweek van verslagen. Ik heb een halve dag aan de afronding van 2 grote verslagen moeten werken en toen heb ik ze gelukkig in kunnen leveren. Nu heb ik alles voor dit jaar ingeleverd en hoop ik dat het voldoende is, ik moet hier nog een eindverslag voor stage maken en beginnen aan het portfollio assessment, dit assessment heb ik precies een week na thuiskomst. Verder moest ik mijn fietshuur verlengen in de stad en moesten we het kantoor hier huur gaan betalen, ’s avonds gingen we weer uit eten.:)

Dinsdag gingen we naar de dierentuin, een kleine dierentuin maar veel verschillende dieren, erg leuk! Daarna gingen we in de stad souvenirtjes kopen en weer uit eten.

Woensdag nam ik Rene mee naar mijn stage om even rond te leiden, mijn stage is redelijk luxe vergeleken met andere huizen. Rene kijkt sowiezo zijn ogen uit van de bouwvallige huisjes, de mensen in de bouw (meestal zonder val beveiliging) en de aanleg van elektriciteit en water. ’s Middags gingen we weer naar het casino, kochten we weer souvenirtjes en gingen we weer uit eten. Het is hier allemaal iets goedkoper dan in Nederland dus dan kan die luxe he.;)

Donderdag stond een dag quad rijden op het programma, we waren met 14 mensen en moesten met z’n 2en op 1 quad. Dat koste nog wel eens discussies haha, ik vind het moeilijk om achterop te zitten.:P Toen Rene reed hebben we 2 x vast gezeten in diepe plassen en hebben we 1x op de kant gelegen. Toen dacht ik: oo het kan bijna niet erger, ik ga toch maar ontspannen achterop zitten. Het was een parcours met veel diepe plassen dus we zaten flink onder de modder. Onderweg zag de gids nog wilde zwijnen, hij ging hier achteraan met een revolver, hij heeft er geen 1 gevangen. Er zijn 3 quads kapot gegaan en 1 quad had een lekker band, tijdens het wachten begon het te onweren, het was er dichtbij en dus best wel eng. We kwamen ’s avonds laat thuis.

Vrijdag gingen we een dag vissen, Rene ving 2 meervallen en ik heb 4 meervallen gevangen waaronder 1 catfish, deze was wat groter en kan nog veel groter worden, het was leuk en ik vond dat we best veel vingen, de vangst viel volgens de bootsman wel tegen. Naja wij waren tevreden en Rene had toch een dagje gevist.:) Stiekem was het natuurlijk leuk dat ik meer ving en grotere vissen ving dan Rene, dit moest hij dan ook aanhoren.;)

Zaterdag was het helaas al tijd voor het afscheid.:( ’s Ochtends sliepen we uit en verder deden we het rustig aan. We werden om 18:00 opgehaald door de taxi, ik ging mee om hem weg te brengen. We hebben de koffer ’s middags ingepakt en ik had het idee dat die veel te zwaar was. Rene heeft al veel dingen van mij meegenomen en veel souvenirtjes.:) gelukkig konden we gelijk wegen bij de luchthaven en de koffer was maar 23 kilo, jeeee! Toen afscheid genomen wat wel even een traantje kostte maarja nu komt het vertrek naar huis voor mij ook steeds dichterbij.:)

Zondag heb ik het de hele dag rustig aangedaan, dit verhaal getypt, foto’s uitgezocht en de was gedaan. Heerlijk dagje dus!

Maandag begint stage weer en ik hoop dat de laatste weken snel voor bij gaan zodat ik lekker naar huis kan, naar Rene en de katjes en naar mijn en zijn gezin en knuffelen met Zorro, naar de vriendinnen en ook weer naar de meiden van volleybal!

Liefs!

• 07 Juni 2015 - 17:38

Joke:

Ha lieve meid, heerlijk om weer van je / jullie te lezen. inmiddels is Rene weer geland in Nederland.
    breng je een papegaai mee? nog goede weken Linda!!!! Papa en Mama

• 07 Juni 2015 - 18:51

Rene:

hee schat mooi verhaal heb je er van gemaakt :). je hebt idd meer en groter gevangen maar toch was het een feit dat je er 3 hebt gevangen en niet 4. die laatste is niet in de boot geweest weet je nog...

• 07 Juni 2015 - 18:54

Rianne:

Linda,

Mooi om te lezen wat je allemaal met rene gedaan hebt. Het is echt leuk om in het echt te laten zien, wat je daar allemaal meemaakt en wat je dagelijks doet. Geniet nog van je laatste maand. Voor dat je het weet is die voorbij!

Tot snel!

Jeroen en Rianne

• 07 Juni 2015 - 18:55

Linda Klein Geltink:

Komt goed mam. Haha lieverd dat doet pijn he.;) maarre hij hing wel naar de boot dus duidelijk gezien dat ik hem beet had.:p