4de stage week en Galibi! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Linda Geltink - WaarBenJij.nu 4de stage week en Galibi! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Linda Geltink - WaarBenJij.nu

4de stage week en Galibi!

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Linda

17 Maart 2015 | Suriname, Paramaribo

Hoi lieve mensen!

De inleesperiode is voorbij, het echte werk gaat nu beginnen.
Ik blijf me hier over dingen verbazen.

Maandag begon met een bezoek aan de rechtbank i.v.m. een zaak over een kind die in het kindertehuis heeft gewoond. Na lange tijd wachten mochten we naar binnen, wat bleek? De rechter was ziek waardoor de uitspraak niet doorging en het 1.5 maand is opgeschoven. Duurt wel lang voor een moeder die wil weten of ze haar kind mag houden of dat het kind naar de tante gaat. Ik heb inmiddels bij gesprekken gezeten met verschillende families van kinderen, dit waren soms leuke gesprekken maar soms ook moeilijke omdat sommige moeders niet begrijpen waarom ze hun kind bijvoorbeeld niet mogen zien. Verder ben ik bezig geweest met het typen van verslagen van de gesprekken en officiële documenten maken voor samenwerkende instanties. Leuk om te doen! De begeleiding van het meisje die ik ga begeleiden gaat nu echt beginnen, het eerste gesprek heeft al plaatsgevonden. Wat een stoer meisje met een klein hartje, ik hou daar van! Dit weekend is de bosbivak, alle kinderen gaan daarheen, het is op een militair terrein. Ik hoef dit weekend niet mee, ik ga over 2 weken mee. Wij zijn wel de hele week tussendoor bezig geweest met voorbereiden.

Donderdagavond gingen we naar Zus en Zo, hier kwam de Nederlandse band Typhoon! Zijn album heet Lobi da Basi (liefde is de baas). Het was super gaaf, die man zingt met zoveel passie en wat een vrolijke/swingende muziek.

Vrijdag moesten we naar de vreemdelingenpolitie. Wij zaten hier van 8:15 tot 11:30uur, over 3 maanden mag ik mijn visum ophalen, dus net voor vertrek. ’s Avonds gingen we bowlen en borrelen tot het 00:00uur was, want toen was een huisgenootje van ons jarig!:)

Dit weekend stond er een 2daagse trip op het programma! Zaterdag werden we om 8:15uur door een busje opgehaald. We kwamen onderweg een herdenkingsbeeld van de binnenlandse oorlog tegen en we kwamen langs indianen dorpen en na 2 uur rijden kwamen we aan in Albina, daar stapten we over op een bootje waar we een half uurtje op zaten om naar Frans Guyana te varen, hier bekeken we de markt en een gevangenis. Hier spreken ze Frans, rijden ze gewoon rechts en dit wordt Europa genoemd. Hierna gingen we op een andere boot waar we 2 uur opzaten, we kwamen langs mooie natuur, eerst vond ik die gammele bootjes op de wilde rivieren wel eng maar nu vind ik het gewoon leuk!:) We kwamen aan op Galibi, hier verdeelden we de slaapkamers en gingen we lekker volleyballen en voetballen, heerlijk!!:) ’s Avonds gingen we rond half 9 weer naar de boot om een half uurtje te varen naar de strandjes waar de schildpadden hun eieren leggen. Helaas hadden ze er weinig zin in en hadden ze het Surinaamse tempo aangenomen. We hebben tot een uur of 12 op het strand gelegen (en het heel koud gehad) toen de gids kwam om te vertellen dat een schildpad aan het eieren leggen was en we er naar toe mochten. Wat een groot beest en wat een bijzonder moment (zie foto’s)! Daarna gingen we terug en gingen we heerlijk slapen.

Zondagochtend gingen we uitgebreid ontbijten en gingen de meesten zwemmen, ik had geen zin om weer te verbranden dus ging heerlijk in de hangmat liggen. Hierna gingen we een wandeling maken en kijken naar de keuken gereedschappen die de inwoners zelf maakten, erg knap. Hierna gingen we weer op de boot voor ongeveer 2 uur. Daarna weer over stappen op de bus. Onderweg reden we door het dorp ‘Moenga’ hier woont Ronnie Brunswijk, een belangrijke man uit de Surinaamse geschiedenis.

Het was weer een leerzame stage week en een prachtig weekend, ik geniet volop hier en ik vind het erg leuk dat ik geïnteresseerde berichtjes krijg en dat ik meekrijg hoe het in Nederland gaat!

Liefs

  • 17 Maart 2015 - 10:53

    Rianne:

    Leuk om weer te lezen linda. Het is allemaal zo herkenbaar. Ook nog naar de dierentuin in galibi geweest? En jullie niet vast gezeten met de boot, dat hadden wij toen namelijk wel midden in de nacht. Ik wacht nu alweer op je volgende verhaal.. veel plezier nog en blijf genieten!

  • 17 Maart 2015 - 16:16

    Joke :

    Ha Linda, het blijft leuk om te lezen, hoe je het naar je zin hebt , ik stuur deze naar een aantal mensen door en oma leest ook elk verslag van jou. Doeg doeg.

  • 18 Maart 2015 - 01:38

    Linda Klein Geltink:

    Rianne leuk dat je telkens reageert :) nee wist niet dat daar een dierentuin was joh,:(
    Nee ons bootje deed t goed, lijkt me dood eng om dat vast te liggen 's nachts. Haha ik zal trouw elke week een verhaal proberen te plaatsen. Mamie dankje voor t doorgeven en doorsturen!:)

  • 21 Maart 2015 - 11:29

    Joke:

    Ik heb wc papier van de volleybal gekocht .ook voor jou.... Even brengen?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Linda

Via deze weg probeer ik mijn verhalen over mijn stage, van 5 maanden, in Suriname met jullie te delen.

Actief sinds 24 Jan. 2015
Verslag gelezen: 262
Totaal aantal bezoekers 10619

Voorgaande reizen:

24 Januari 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

07 Februari 2015 - 07 Juli 2015

Stage @ Suriname

Landen bezocht: