De ontdekkingsweek - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Linda Geltink - WaarBenJij.nu De ontdekkingsweek - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Linda Geltink - WaarBenJij.nu

De ontdekkingsweek

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Linda

15 Februari 2015 | Suriname, Paramaribo

Hooi!

Ik zal in dit verhaal ‘even’ benoemen hoe de vlucht en aankomst en de eerste week ging.

Het moment kwam heel snel heel dichtbij, wij gingen zaterdag naar Schiphol en wij hebben daar nog lekker samen geluncht met mijn ouders, Rene, Rene z’n broer en een aantal vriendinnen.:) Ik kreeg nog een heel mooi boek van hun met vragen die mijn vriendinnen, mijn gezin en Rene hebben beantwoord en vooral veel foto’s, super leuk!! Deze staat op mijn bureau.

De vlucht ging goed, maar 9 uur vliegen was toch wel erg lang. Wij vlogen met SLM, goed geregeld en lekker veel eten en drinken gehad..:) Wij werden opgehaald door een taxi waar wij nog ongeveer een uur in moesten zitten naar huis. Poeee die rijstijl hier is even wennen, hard rijden, andere kant van de weg, veel inhalen en heeeeeel veel toeteren. Toen we uiteindelijk ‘thuis’ waren heb ik mijn kamer even ingericht en toen ben ik lekker gaan slapen!:)

Zondag was het allemaal even wennen, het was best vies hier dus we hebben met de huisgenoten schoongemaakt, we zitten in totaal met 5 meiden in huis, allemaal van Saxion Enschede. We zijn ‘s avonds voor het eerst uit eten geweest, lekker en vooral spot goedkoop. Lekker aan de waterkant van de Suriname rivier gezeten (zie foto’s). Wij hebben helaas nog geen wifi dus we gaan elke keer bij de buren zitten voor de wifi en de gezelligheid natuurlijk (ook studenten van Saxion in Enschede en 1 andere studente). We hebben voor het eerst boodschappen gedaan, dit doe je ‘even’ met de taxi, allemaal chill.

Maandag moesten we naar de vreemdelingen politie om ons te melden voor stempels, betalen en een afspraak maken voor verblijfsvergunning. Dit duurde allemaal redelijk lang en we merkten gelijk dat hier niet alles goed geregeld is maarjaa, chill we hebben alle tijd.;) in Nederland zou ik minder geduld hebben gehad.:P Wij zijn bijna de hele dag rondgereden door de partner van onze contactpersoon, hij heeft ons veel laten zien. Ideaal! ’s Avonds hadden we zelf gekookt en kwamen er nog andere studenten van Saxion Enschede op bezoek, er zijn er op dit moment 18! in Suriname!

Dinsdag moesten we de borg van ons huis maar is gaan betalen en binnenkort onze eerste maand huur, wel een fijn gevoel dat mede door dat geld het kindertehuis op het terrein kan blijven bestaan. Wij hebben fietsen gekocht, hierbij hebben we over de prijs onderhandeld, altijd proberen hier!;) we hebben gewinkeld en toen kwamen we er al snel achter dat de mannen hier toch best irritant zijn. Ze spreken je telkens aan en fluiten naar je. Als je ze dan negeert zeggen ze dat je racistisch bent, beetje jammer. Je kunt goed merken dat de meeste Surinamers niet fietsen want het is moeilijk om fietsensloten te krijgen, wij hebben ze nog steeds niet gevonden.:(

Woensdag ging de zoektocht naar een fietsslot weer verder, niks goeds kunnen vinden helaas. In suriname regent het soms van het ene op het andere moment en dit is dan ook een stortbui, meestal zijn deze buien erg kort en lekker verfrissend.:) Ojaa wifi hebben we nog steeds niet.. misschien komt donderdag de reparateur of vrijdag, typisch surinaams, zie maar hoe en of ze komen ;) geduld geduld geduld.

Donderdag heb ik lekker geshopt, ik moest nog wat kleren voor stage hebben, jaja ik heb kledingvoorschriften. Hempjes met brede band of tshirt en broeken/rokken tot op de knie. Het eerste flesje muggenspray is al op. En of het helpt? Nee niet geweldig, ik heb allemaal rode plekken op mijn benen.

Vrijdag heb ik kennismakingsgesprek op mijn stage gehad. Ik heb er erg veel zin in. Leuke mensen! savonds gingen we naar het casino. Je komt daar gratis naar binnen en kunt spelen maar het hoeft niet. Om 20:00 is er gratis eten, daarvoor gingen wij erheen haha. Hierna zijn wij naar Broki gegaan, dat is een bar waar ze ook aan karaoke doen dus dat hebben sommige van ons gedaan. Hierna kwam thuis toch wel het besef dat dit geen vakantie was en heb ik mijn eerste tranen gelaten.

Zaterdag zijn we naar white beach gegaan. Wij stelden ons er veel van voor maar het viel tegen. We gingen er met een bus heen, je bent ongeveer een uur onderweg en betaald daarvoor 1,65 SRD (40 eurocent). Het was er erg warm en ik ben ook erg verbrand, er valt niet te smeren tegen deze zon, poeeeeh. In het water (Suriname rivier) staat een hek, deze houdt (als het goed is) de piranha's, kaaimannen en andere vissen tegen. Mijn eerste zonnebrand is inmiddels ook op.

Zondag ben ik vroeg opgestaan. Ik wilde naar mijn stage fietsen om te kijken hoe ik daar kwam, de ketting liep er af (dit was al vaker gebeurd), ik ben op een fiets van een andere studente gaan fietsen, dit was bijna een half uur fietsen, erg warm en je wordt erg vies van alles zand onderweg. De meeste Surinamers fietsen niet dus je valt als studente op en je moet erg oppassen omdat de auto's hard rijden en hier ook nog is links word gereden. Daarna bij de buren gezeten en geskyped met mijn ouders en Zorro!:) en natuurlijk dit verhaal en de foto's geplaatst. Vandaag gaan we nog een keer naar de supermarkt en vanavond uit eten en op tijd naar bed. Morgen begint mijn stage om 8:00uur tot 14:30. Ik heb er zin in.

Tot snel allemaal, ik vind jullie reacties op facebook en hier echt super leuk en lief!

Liefs

• 15 Februari 2015 - 16:41

Joke Klein Geltink:

Ha lieve Linda, heerlijk om je verhalen te lezen, skypen was zeer bijzonder. Succes morgen op je 1 e stagedag!!!!!

• 16 Februari 2015 - 22:15

Ria Beumer:

Hallo Linda, het is erg fijn voor je dat je een goede start hebt , gaat wennen in Suriname. Je hebt ons al een beetje laten lezen dat er aardige verschillen zijn met Nederland, maar ga er een leuke tijd van maken. Zeker met je stage. We wensen je heel veel succes toe. Hartelijke groetjes, Fred en Ria,

• 18 Februari 2015 - 11:24

Jolien:

Leuk om te lezen lin

• 19 Februari 2015 - 20:29

Daphne:

Hoi Linda! Wat leuk om te lezen hoe je eerste week is geweest! Heel veel succes op je stage!! X