Eerste stage week en een prachtig weekend - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Linda Geltink - WaarBenJij.nu Eerste stage week en een prachtig weekend - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Linda Geltink - WaarBenJij.nu

Eerste stage week en een prachtig weekend

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Linda

24 Februari 2015 | Suriname, Paramaribo

Hoi Lieve mensen,

Maandag: De dag begon al met een lach, ik was me aan het klaarmaken en een huisgenootje was aan het douchen, ineens kwam er een kikker uit het doucheputje en zij ging heeeeeel hard gillen. Uiteindelijk heb ik de kikker gevangen en buiten neergezet.

Mijn fiets ketting loopt er elke keer af dus dan maar met de taxi naar stage, dat is goedkoop maar alsnog zonde van het geld. Vandaag wordt mijn fiets als het goed is opgehaald om te laten maken. Op stage speelden we met een kindje die niet naar school ging en daarna zijn we begonnen met lezen, we hebben ontzettend veel informatie over het kindertehuis en eerdere scripties erover gelezen. Bij thuiskomst begon het de hele avond/nacht te regelen, helaas hadden we veel lekkage in de keuken en iets voor mijn slaapkamerdeur waardoor er vanmorgen ook een plas regen in mijn slaapkamer lag. ’S Avonds zat er weer een salamander in een kamer van een huisgenootje, na veel gegil vond het beestje gelukkig zijn weg naar buiten terug. Ja ja je maakt wat mee hier.

Dinsdag: Mijn fiets is helaas niet gemaakt dus ik ga maar weer met de taxi, op stage weer ingelezen in alle verslagen en een kind vergadering meegemaakt, erg goed initiatief, de kinderen krijgen echt een stem en mogen zeggen hoe ze zich voelen en wat ze overal van vinden. Erg mooi! Hier heb ik dus ook alle kinderen voor het eerst gezien. De kinderen zijn in dit crisis kindertehuis geplaatst i.v.m. mishandeling, misbruik, overlijden van ouders, verwaarlozing enzovoort. Ik ga proberen met de kinderen te praten, een plan van aanpak op te stellen, met de ouders/familie te praten en met netwerkpartners. Het doel is om de kinderen binnen 6 maanden weer bij hun ouders te plaatsen of bij een pleeggezin of bij een ander kindertehuis. Dit lukt helaas niet altijd dus er zijn kinderen die er al langere tijd verblijven. Bij thuiskomst werd ik blij gemaakt dat we eindelijk wifi hebben en mijn fiets is gemaakt. Wat een mens al niet blij kan maken!!:)

Woensdag: Een gewone stagedag, wij zijn bezig geweest met het inlezen van dossiers en met een activiteit verzinnen voor morgen. Morgen is het chinees nieuwjaar en zijn veel mensen vrij, wij gaan gewoon stage lopen om de kinderen beter te leren kennen (zij hoeven deze dag niet naar school). Vandaag hebben we ook een casuïstiekoverleg gehad, hierin bespreek je de kinderen en hun gedrag met de groepsleiding. Dit overleg kan nog beter worden vormgegeven en daar ga ik me dan ook graag mee bemoeien in een later stadium als ik meer vertrouwen heb gewonnen.

Donderdag: Vandaag hebben we wat spellen met de kinderen gedaan, het was erg leuk. Ik vind de kinderen erg lief en ze zijn heel aanhankelijk, zelfs sommige jongens gaan gezellig bij je op schoot zitten. Ze vragen veel aandacht en je moet ze duidelijk grenzen aangeven. Dit gaat niet zoals in Nederland: Kees wil je je spullen opruimen maar het gaat zo: Kees ruim je spullen op. En dan meestal met toonverheffing. ‘S avonds zijn we wezen stappen naar Havana Lounge, de leuke muziek begint pas om half 2 dus redelijk laat maar ja het was erg gezellig, het valt me op dat veel jongens hier heel goed kunnen dansen, ze dansen ook in groepjes, een soort van battle. Leuk om naar te kijken!

Vrijdag: Vroeg uit bed gegaan want ik moest via skype super visie volgen met een leraar uit Nederland. Daarna gezellig met Eline geskypt!:) ’s middags rustig aan gedaan. Zo’n eerste week stage is toch best vermoeiend.

Zaterdag: De dag begon een beetje vervelend. Ik kreeg een berichtje van Rene dat mijn auto een beetje in de prak zit (zie foto), iemand had hem aangereden..:( gelukkig had hij zelf niks, maar ik was er wel een klein beetje kapot van en hoop dat het goed afgehandeld wordt terwijl ik hier ben. Deze dag regende het veel. Ik heb even gewinkeld en ben met mijn startverslag voor stage bezig geweest. ’s Avonds hadden we een verjaardag!:)

Zondag: Er stond een uitstapje op de planning, je kon mee als je een fiets had. En ja hoor die heb ik maar hij was alweer kapot want gister knapte de ketting. Ik ben klaar met deze fiets en ik hoop dat onze contactpersoon hem mogen wegbrengt en ik al mijn geld terugkrijg. Gelukkig was er op het terrein een fiets over. Wat een geweldige dag was dit! Om 10:00uur vertrokken we op de fiets naar de waterkant. Daar gingen we met fiets en al in een korjaal (bootje gemaakt van een uitgeholde boomstam, zie foto), dit was best spannend maar vooral ook heel erg leuk! Eenmaal aan de overkant van de Surinamerivier aangekomen moesten we nog een half uur fietsen. We keken eerst naar oude koffieplantage gebouwen en toen gingen we lopen door een bos. En jeetje wat was dit mooi! Heel mooi groen en heel veel dierengeluiden. Wij hebben heel veel dieren gezien zoals vlinders, rupsen, hele grote slakken, rode mieren, salamanders, hagedissen, mooie vogels en het hoogtepunt waren de doodshoofdaapjes, het voelde even alsof ik in de Apenheul was alleen dan nog veeeeel mooier. En we kwamen in het bos een wc met gebruiksaanwijzing tegen (zie foto). Dit keer ben ik gelukkig niet verbrand (ik had me een paar keer ingesmeerd met factor 100! Haha). Wij voelden ons net een attractie. Alle kindjes riepen en zwaaiden naar ons. Bij terugkomst gezellig met z’n allen uit eten geweest en toen heb ik gauw dit verhaal af getypt en bijbehorende foto’s uitgezocht. Dit is een dag om nooit te vergeten en deze dag geeft me veel positieve energie om het hier vol te kunnen houden zonder de mensen die ik mis om mij heen! Ik kijk uit naar de volgende tripjes, het is hier zoooooo mooi!

I.v.m. slecht internet heb ik dit verhaal helaas 2 dagen later dan gepland kunnen plaatsen, maar het is ein-de-lijk gelukt.

Liefs!

  • 25 Februari 2015 - 08:18

    Joke Klein Geltink:

    Nou Linda, zo te lezen is het heel bijzonder in Paramaribo.
    Jammer dat Jarno Koeleman niet een vestiging bij jou in de buurt heeft Ha Ha.
    Het was heerlijk om al je belevenissen te lezen. dikke knuffel van papa en mama

  • 25 Februari 2015 - 09:55

    Jolien:

    Lin! Wat een leuk verhaal weer! Heel fijn om te lezen dat je het zo leuk vindt :)
    De foto's van de trip zien er ook gaaf uit :D X Jolien

  • 26 Februari 2015 - 18:10

    Rianne:

    Hey Linda,

    Leuk om je verhalen te lezen! Heel veel dingen zijn erg herkenbaar. Je moet toch maar naar salsa les..dan kun je ook mee dansen in havanna lounge.... haha....
    heel veel plezier nog! En ik kijk weer uit naar je volgende verhaal.

    Liefs Rianne ( en Jeroen)

  • 28 Februari 2015 - 16:58

    Judith:

    Hè lin! Inmiddels je 2e week er alweer opzitten, maar wat een leuke verhalen en foto's! Fijn dat je het na je zin hebt en op stage jou ervaringen kunt inzetten! Met al die leuke tripjes hou je dat vast en zeker vol ;)..
    Geniet er nog lekker van en we kijken uit na je volgende verhalen :)
    Liefs Sjoerd en Judith

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Linda

Via deze weg probeer ik mijn verhalen over mijn stage, van 5 maanden, in Suriname met jullie te delen.

Actief sinds 24 Jan. 2015
Verslag gelezen: 276
Totaal aantal bezoekers 10619

Voorgaande reizen:

24 Januari 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

07 Februari 2015 - 07 Juli 2015

Stage @ Suriname

Landen bezocht: