3de stage week en Holi Phagwa! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Linda Geltink - WaarBenJij.nu 3de stage week en Holi Phagwa! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Linda Geltink - WaarBenJij.nu

3de stage week en Holi Phagwa!

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Linda

08 Maart 2015 | Suriname, Paramaribo

Hoi lieve mensen,

Het bijhouden van de dingen die ik meemaak begint al aardig te wennen.:)

Maandag regende het veel en was het lekker fris, helemaal geen problemen mee. Ik ben zo ontzettend blij met mijn fiets!!:) Ik ging met mijn stage begeleidster naar het ziekenhuis om een afspraak voor een kindje te maken bij de oog poli (als je belt nemen ze niet op), jeetje wat een drukte met auto’s en mensen daar zeg. Toen we weggingen kwamen er 2 gedetineerden in blauwe kleren aan. Zij hadden geen handboeien om maar hadden wel 6 agenten om hun heen, aparte ervaring zeg. Mijn stage begint nu echt, het inlezen is klaar en ik mag beginnen met het begeleiden van een meisje en de maatschappelijk werkster helpen met haar bezigheden. Leuk!:)

Dinsdag moest ik al om 7:00 (!!) beginnen, ik moet nou eenmaal de kinderen leren kennen. ;) zoals elke dinsdag hadden we ook nog kind vergadering dus duurde mijn stage dag tot 16:30uur, toch wel lang voor hier.;) een jongen van 5 jaar kan nog niet praten/tellen e.d. dus daar zijn we mee aan het trainen. Hij kan wel veel verstaan maar het enige wat hij zegt is: mama. Zo wordt ik dan ook vaak genoemd door hem.

Woensdag kon ik lekker uitslapen, ’s ochtends is goed gekeken wat hier allemaal te doen is qua uitstapjes, dat is toch wel erg veel! Ik hoop dat ik alles wat ik wil kan doen. Ik had stage van 13:30 tot 20:30, helaas was het de terugweg donker (dan mag je niet fietsen want dat is te gevaarlijk, nee het verkeer niet maar juist de mannen die op straat lopen) dus ging ik met de taxi terug. Stage was weer erg leuk, wat ben ik toch gek op al die kinderen. Ze dagen je enorm uit en dat is nou net het leukste wat er is!

Donderdag; Ik heb overdag gewinkeld en ja hoor natuurlijk ben ik weer verbrand.;) ik had vandaag nachtdienst, deze was van 20:30 ’s avonds tot 7:30 ’s ochtends. Je slaapt dan een paar uurtjes en verder houd je de kinderen rustig.

Vrijdag kwam ik uit de nachtdienst en heb ik thuis nog een paar uurtjes geslapen en toen begon het feest waarvan ik wist dat het geweldig zou zijn! Dianne te Walvaart had me namelijk getipt!;) Holi Phagwa is een feest van de hindoestanen waarbij zij het nieuwe jaar inluiden. Doordat iedereen onder de kleuren komt te zitten is iedereen gelijk, mooie gedachte toch!:) Dat ‘onder de kleuren komen zitten’ is wel gelukt (zie foto’s). We zijn hier ‘s middags en ‘s avonds geweest, het is net een paradijs met al die mooie kleuren en leuke muziek! Als Bakra (Hollander/kaaskop) trek je veel bekijks, veel donkere mensen wilden met ons op de foto, we zijn hier af en toe net BNN’ers.

Zaterdag had ik gebombardeerd tot wasdag, nou dat was wel even nodig, de kleren van Holi Phagwa zijn niet schoon te krijgen maar goed, leuk aandenken! Ik ben zelf ook nog kleurrijk. Ik heb op mijn armen wat spikkels en in mijn gezicht. Ik heb verder netjes aan school gewerkt deze dag, jaja t zijn niet alleen maar feestjes en tripjes hier. We zijn inmiddels een maand hier, de tijd gaat super snel!

Zondag besloten we een dagje naar de vlindertuin te gaan. We gingen met de taxi naar de stad en vanuit daar 3 kwartier met de bus en toen nog een half uur gelopen. We kregen een rondleiding door een bosje met mooie bomen, waarna we cocons mochten zien, hele mooie grote blauwe vlinders en rupsen. Daarna liepen we verder en zagen we veel schildpadden en veel slangen die gelukkig achter een raam zaten;) we eindigden de tocht in een vlindertuin met allemaal verschillende vlinders en daarna aten we Saoto soep, dit is goed gevulde soep met kip, tauge, rijst en nog een paar voor mij onbekende dingen.:)

Het verkeer!
Ik wil af en toe wat dingetjes vertellen die mij opvallen. Dit keer ga ik het over het verkeer hebben. Het verkeer rijdt links, dit was wennen maar ging eigenlijk vanaf de eerste dag al gelijk goed. De auto’s rijden hier hard en remmen laat. De auto’s communiceren door te toeteren, dit doen ze als ze boos zijn maar ook om iemand te bedanken als ze voor mogen. De toeter gebruiken ze ook om naar je te toeteren als je fietst, dit gebeurd s’middags/’s avonds meer dan ‘s ochtends. Er wordt ook veel gefloten en geroepen naar je als je blank bent. Je bent en blijft toch een Bakra (Hollander/kaaskop)met geld (denken ze). De zebrapaden zijn levensgevaarlijk, je hebt vaak 2 baanswegen, als de ene baan je voorlaat moet je niet over gaan steken want het kan maar zo zijn dat de andere rijbaan keihard doorrijd. Ze hebben hier ook een paar rotondes, dit werkt hier niet, ’s ochtends in de spits staat er dan ook een politieagent op om het verkeer te regelen. Het is altijd druk met auto’s en brommertjes, ’s ochtends is het extra druk, rond 12:30 is het extra druk (dan is de school uit) en rond 16:30 is het weer spits. Er rijden veel busjes rond (bij ons lijnbussen alleen dan een stuk kleiner), deze rijden met de deuren open, rijden niet op tijden en stoppen overal en nergens, heel vaag maar ze zijn wel goedkoop! Er fietsen haast geen Surinamers, het verkeer is dus niet gewend aan fietsers. Ik voel me soms alsof ik op de grote weg van Lochem naar Laren fietsen, gewoon bij op de weg (dus niet op het aparte fietspad).

Dit was het weer deze week. Volgende week weer een verslag met als hoogtepunt het weekend naar Galibi (zeeschildpadden bekijken die eieren leggen).

Liefs

  • 09 Maart 2015 - 11:22

    Jolien:

    Lin, heel leuk weer om te lezen en foto's te zien die er inderdaad kleurrijk uit zien

  • 09 Maart 2015 - 11:28

    Jolien:

    Ik heb altijd problemen met het plaatsen van mijn reacties, worden nooit helemaal geplaatst. Maar dat zal wel aan mij liggen

  • 09 Maart 2015 - 11:29

    Jolien:

    Heel fijn om te lezen dat je het zo leuk hebt en dat stage leuk is

  • 09 Maart 2015 - 11:30

    Jolien:

    Fijne week weer en we spreken elkaar snel

  • 09 Maart 2015 - 15:59

    Joke Klein Geltink:

    Ha linda, weer fijn om van je te lezen, heb het gecopyeerd en ook naar oma gebracht , vindt ze erg fijn om van je te horen. Groetjes de olde leu.

  • 10 Maart 2015 - 10:32

    Ria Beumer:

    Hallo Linda, wat maak je veel mee, kunt beeldig schrijven,en mooi dat het goed gaat met je, geniet van de omgeving, en eindelijk echt kinderen gaan begeleiden, prachtig. Groetjes van ons





Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Linda

Via deze weg probeer ik mijn verhalen over mijn stage, van 5 maanden, in Suriname met jullie te delen.

Actief sinds 24 Jan. 2015
Verslag gelezen: 290
Totaal aantal bezoekers 10581

Voorgaande reizen:

24 Januari 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

07 Februari 2015 - 07 Juli 2015

Stage @ Suriname

Landen bezocht: